skip to Main Content
Kina vil lære helårsturisme av Beitostølen Resort – Atle Hovi på scenen igjen i Beijing 7. desember

Ikke bare har Beitostølen Resort og Beito Aktiv landet en samarbeidsavtale med kinesiske Harbin. Nå vil Kinas gedigne og ekspansive vintersportindustri lære helårsturisme av Beitostølen Resort, og har invitert Atle Hovi til prestisjetung konferanse i Beijing 6. desember.

-Veldig moro, sier direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort, -og sjølsagt et ærefullt oppdrag når man blir invitert som key note speaker til konferansen “China International Snow & Ice Forum 2017”, hvor det som står og går av ledere innenfor kinesisk vintersport-turisme deltar, sammen med ledere for både vinter-OL-arrangøren Beijing2022 og lederne for det offisielle Kina, både på statsnivå og fra 20- millioner-byen Beijing.

Atle Hovi var key note speaker på World Winter Sport Expo i Beijing tidligere i høst, der han, Tor Håvard Kolbu fra Beito Aktiv & Skiskole og Bjørn B Jacobsen fra DestinasjonsKirurgene deltok. Her fortalte Hovi blant annet om hvordan vintersport-destinasjon kan bygge betydelig turismetrafikk også etter at snøen har smeltet.

Atle Hovi som bokstevelig talt er i ferd med å bli en profil i Kina. Her er det en kjent kinesisk kunstner som klipper profilen av Atle, i en artig seanse sist vi var i Beijing, tidligere i høst.

Det offisielle Kina har kolossale ambisjoner i forkant av Beijing2022, som de også hadde foran det suksessrike sommer-OL i 2008. Nå vil Kina vise verden at de også har blitt en vintersportsnasjon, både med å hevde seg på konkurransenivå i OL, samt å kunne vise fram Kina som en vinterglad nasjon på breddenivå. Ambisjonen er at 300 millioner kineserne etterhvert skal bli interessert i vintersport. Det er 60 ganger Norges befolkning. Intet mindre.

-Kina er på vei mot 1,4 milliarder mennesker, og det er enorme dimensjoner på det meste som handler om denne gedigne nasjonen, sier Bjørn B Jacobsen. -Landet er pr i dag en forholdsvis prematur vintersportnasjon, men når det offisielle Kina først setter sine hårete mål, så følger det både penger og gjennomføringskraft med planene og prosjektene. For oss nordmenn, som kommer fra et land med puslete 5 millioner, sier vi naturlig nok første gang vi hører at Kina skal bygge opp 240 splitter nye vintersport-destinasjoner før Beijing2022: -Excuse me, did you really say 240? Joda, du leste riktig. Så tenk deg Beitostølen, Lillehammer, Hafjell og Kvitfjell, pluss 236 destinasjoner til, så har du tegninga. Det er kolossale greier, fastslår Bjørn B Jacobsen.

-Det å bygge helårsturisme for vintersportdestinasjoner, har alltid vært en utfordring, både i Norge og internasjonalt. Trafikken har som regel smeltet bort med snøen. Men, dette har vi tatt tak i hos oss, sier Atle Hovi, -Det er ikke minst dette perspektivet kineserne er fasinert av. Nå vil de høre mer, om hvordan det er mulig å bruke alpinbakker også sommertid, og hvordan vi jobber med innovasjon og produktutvikling også innenfor andre områder enn vinter og snø, samt hvordan vi satser på utvikling av nye prosjekter, for å bygge helårstrafikk, sier Atle Hovi.

Fra vår deltakelse på World Winter Sport Expo i Beijing i september. Fra v: Atle Hovi, Beitostølen Resort, Bjørn B Jacobsen, DestinasjonsKirurgene og Tor Håvard Kolbu, Beitostølen Aktiv&Skiskole.

Hele verdens reiselivsindustri hamrer på dørene og vil inn på det enorme kinesiske markedet; nasjoner og store regioner som ønsker seg hordene av kinesiske turister som reiser ut, samt leverandører fra hele verden, som vil være med den gedigne oppbyggingen av de mange vintersportdestinasjonene i Kina. Det er rene Klondyke-stemningen.

-Når Beitostølen Resort, fra Fjellandsbyen med sine 373 fastboende, allerede har lykkes i å få innpass i det kinesiske markedet, samt at Atle Hovi, som eneste bedriftsleder og reiselivkapasitet fra hele Nord-Europa inviteres tilbake, fordi kineserne sier; “fortell, fortell, dette vil vi høre mere om”, er det ikke bare en fjær i hatten, men det visualiserer måten vi arbeider på innenfor Beitostølen Resort-sfæren, der det å tillate seg å tenke stort er mer regelen enn unntaket. Men, det skjer ikke med stup-og-skyt-metoden. Vi utvikler idéer og konseptskisser, analyserer mulighetsrommene slik at når vi sier GO og setter fyr på alle motorene, så forventer vi resultat, sier Bjørn B Jacobsen.

Kinaspesialist José Changi Calle, rådgiver hos Innovasjon Norge Innlandet, sa det tidligere i høst, etter et besøk i Fjellandsbyen, at Beitostølen har mye å hente i Kina. –Oh yeah! They are going to love this place, konstaterte han entusiastisk. Det samme gjorde de tre kinesiske lederne fra 4,6 millioner-byen Harbin, da de nylig gjestet Beitostølen i to dager.

Kina er et konkurransepreget land, og har store ambisjoner, ja til og med når vi snakker om å ta medaljer i vinter-OL Beijing om fem år. I dag er det “bare” 11 millioner skiløpere i Kina, men innen det første vinter-OL starter på kinesisk jord, skal Kina ha 26 millioner aktive skiløpere. Det er fem ganger Norges befolkning, så det kan man trygt kalle et solid rekrutteringsgrunnlag.

Atle Hovi er klar for de store scenene i 20 millioner-byen Beijing om kort tid. -Klart jeg synes dette er veldig moro, at dette store landet som hele verdens reiselivsindustri har blikket rettet mot, vil lære av det vi driver med på Beitostølen. Når jeg ser på lista over øvrige key note speaker, og de offisielle gjestene på denne store konferansen, representerer dette også en unik arena for å bygge nye relasjoner. Det er jo dette det handler om, og særlig i Kina, der det å møte mennesker ansikt til ansikt betyr alt for å bygge tillitt og vennskap. Dette gir oss en fantastisk plattform for å utvikle ny business for Beitostølen.

Beijing-OL har utløst en voldsom boom i Kina, og nå kapitaliserer vi virkelig det faktum at Norge er en verdensledende vintersportnasjon. Såkalt sports-turisme øker med 14 prosent årlig, som det raskest voksende segmentet i verdens turismemarked. Utviklingen er eksplosiv i Kina, og nå er Beitostølen Resort på indre bane, så det er ikke annet å si enn at dette er mildt sagt spennende, medgir Atle Hovi.

 

Back To Top